فیلمخانه دولتی منطقه کاتالونیا در دوره جدید خود در ماه می اقدام به برگزاری یک دوره مرور آثار جعفر پناهی که در «ممنوعیت» ساخته شده اند کرده است. در این دوره مجموعه چهار فیلم انتخاب شده اند که این فیلم ها محصول دوره ای هستند که فیلمساز بر اساس ادعاها ممنوع الخروج و ممنوع الکار بوده است. فلیم ها شامل «بدون خرس»، «پرده»، «این فیلم نیست» و «تاکسی» هستند.

این دوره از روز چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه آغاز شده و پس از نمایش فیلم ها در روزهای 22، 23، 24 و 26 اردیبهشت ماه و در طول یک هفته به پایان می رسد. در معرفی این دوره در وبسایت فیلمخانه ملی کاتالونیا آمده است:«در سال ۱۳۸۸ جعفر پناهی فیلمساز ایرانی برای اولین بار بازداشت شد. از آن زمان تاکنون، در اثر اختلافات سیاسی با مقامات کشورش - به ویژه برای دفاع از حقوق زنان - در چندین نوبت بازداشت شده است. او به شش سال حبس تعزیری و بیست سال رد صلاحیت حرفه‌ای محکوم شد، اما فشارهای بین‌المللی باعث شد تا او از آزادی مشروط برخوردار شود و پناهی با وجود ممنوعیت خروج از کشور، از این فرصت برای ادامه فعالیت‌های زیرزمینی استفاده کرد.

در سال 2022، با اعتراضات پس از قتل مهسا امینی توسط پلیس، سرکوب تشدید شد و پناهی بار دیگر به لیست بسیار طولانی هنرمندان و فعالان حقوق بشری پیوست که توسط دولت ایران انتقام گرفته شده بودند. با این حال، حبس او - او به تازگی پس از اعلام اعتصاب غذا آزاد شده است - مانع از آن نشده است که آخرین فیلم او، بدون خرس، که به شیوه ای تقریبا معجزه آسا ساخته شده است، در سراسر جهان به نمایش در نیاید و نمایش دیگری از شجاعت و تعهد به شمار نرود. این فیلمساز عمیقا معتقد است که فقط حقیقت ما را آزاد می کند».

ملاحظه: رایزنی فرهنگی در اسپانیا در برنامه ریزی این دوره هیچ نقشی نداشته است و به نظر می رسد این دوره سینمایی بر اساس تبلیغات سوء ناشی از حوادث پاییز گذشته در کشور و ایجاد امواج اعتراضی در میان برخی گروه های ایرانی خارج از کشور و نیز برخی مراکز فعال فرهنگی مرتبط با مباحث فمینیستی در اسپانیا شکل گرفته باشد.  

کد خبر 15420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =